آموزش استفاده از CommonJS

CommonJS چیست

CommonJS چیست و چرا استفاده کنیم؟

هر برنامه نویسی دوست داره که کد هایی رو که ممکنه چندین بار ازشون استفاده کنه رو دوباره ننویسه و فقط توی جاهای مختلف اون هارو فراخوانی کنه با CommonJS می توانید این کار به سادگی انجام دهید.با دسته بندی کردن برنامه و استفاده دوباره از کد هامون هم برنامه ساختار خوبی میگیره هم برنامه نویسی راحت تره . با این کار نگهداری کد ها هم راحت تر میشه و اگه بعدا قرار شد کدی تغییر کنه لازم نیست شما توی همه ی برنامه برید و کد رو تغییر بدید. از طرفی وقتی شما توی جاوا اسکریپت ماژولار می نویسید هر ماژول شما Scope  خاص خودش رو میگیره و این خیلی خوبه که شما فضای کلی برنامتون رو با متغیر ها توی هر ماژول پر نمی کنید(یا اصطلاحا کثیف نمی کنید) که بعدا به مشکل بخورید.

تاریخچه CommonJS

CommonJS با هدف تعیین یک اکوسیستم برای جاوا اسکریپت در خارج از مرورگر شروع به کار کرد. این پروژه توسط Kevin Dangoor یکی از مهندسین شرکت Mozilla  با نام ServerJS در تاریخ ژانویه 2009 شروع شد. در آگوست 2009 نام پروژه به CommonJS تغییر پیدا کرد.

 

نصب و مثال ساده CommonJS

نصب:

npm install common.js

استفاده:

function myModule() {
  this.hello = function() {
    return 'hello!';
  }
 
  this.goodbye = function() {
    return 'goodbye!';
  }
}
 
module.exports = myModule;

خب حالا اگه بخوایم از این کد جای دیگه ای از برنامه استفاده کنیم کافیه :

var myModule = require('myModule');
 
var myModuleInstance = new myModule();
myModuleInstance.hello(); // 'hello!'
myModuleInstance.goodbye(); // 'goodbye!'

خب اینطور کد نوشتن توی جاوا اسکریپت همونطور که گفتم میتونه Scope  کل برنامه ی مارو تمیز نگه داره و خب فایده دیگش هم مشخصه که از کدهامون میتونیم همه جا استفاده کنیم و تکرارشون نکنیم. در ضمن دیدید کدش چقد هم ساده هست.

نکته ی مهم راجب CommonJs  اینه که ماژول ها رو بصورت همزمان  (synchronously  ) لود می کنه . یعنی اگر شما سه تا فایل داشته باشید به ترتیبی که نوشته شدند لود میشن (یکی پس از دیگری)

نویسنده مطلب
علی پامناری

دیدگاه کاربران

این وب سایت متعلق است به آذین وب (طراحی سایت در اصفهان) و تمامی حقوق آن محفوظ است.

طـبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هرگونه کپی برداری از قالب پیگرد قانونی دارد.