اولویت نمایش محتوا در طراحی سایت

اولویت نمایش در طراحی سایت چیست؟

می‌شود اولویت نمایش به این شکل توصیف کرد:

یک سیستم یا سازمان که هرفرد یا گروه(ها) را بر اساس قدرت و موقعیت‌ شان رتبه بندی می‌کند، یکی بالاتر از دیگری.

و بر اساس این تعریف می‌توانیم تعریف دیگری را درست کنیم برای این موضوع که چطور اولویت نمایش در طراحی استفاده می‌شود؛ که عبارت است از چیزی شبیه تعریف زیر:

یک سیستم یا سازمان که هریک از عناصر استفاده شده در طراحی ما بر اساس وضعیت و اهمیت آن‌ها در جایگاه و رتبه ای از بالا به پایین قرار می‌گیرند.

هدف ما این است که با ایجاد یک اولویت نمایش، تمام المان‌های مختلف درون طراحی خودمان به صورت موثری نشان دهیم، با توجه به این‌ که آنها چقدر مهم هستند و چقدر باید روی آنها توجه و تمرکز داشته باشیم.

همچنین اولویت نمایش در مورد داستان‌ سرایی هم است. در مورد سفر کاربر ما به وب سایت‌ مان و جریانی که ما برای کاربر ایجاد کردیم.  یک اولویت نمایش قدرتمند، همان اهرم قدرتمندی که باهاش می‌ توانیم کاربران خودمان آن جایی ببریم که می خواهیم بروند.

اولویت نمایش تنها مربوط به لایه‌های بصری ما نیست، در مورد ساختار سایت هم هست، که به برنامه ریزی ما برای مرحله محتوامان تکیه دارد. در این نقطه می‌ توانیم نگاهی به اولویت نمایش محتوا داشته باشیم، چه‌ طور محتوامان را  تقسیم و مدیریت کنیم تا به ما کمک کند به اولویت نمایش بصری و ساختاری برسیم، در جایی که به طرح‌های اصلی (main layouts) شبکه‌ها (grids) تایپوگرافی (typography) و تصاویری مانند آیکون‌ها (icons) دکمه‌ها (buttons) وعکس‌ها (photos) نگاه می‌کنیم .

چرا اولویت نمایش خیلی مهم است؟

اولویت نمایش به این دلیل خیلی مهم است که به ما کمک می‌ کند تا سفارشی که گرفته‌ ایم را به طرح قوی تبدیل کنیم، طرحی که مطئنیم بیشتر پیام‌ های مشترک در آن نام تجاری (brand) برای کاربرها قابل پیش‌بینی باشد.

هم‌چنین اولویت نمایش به ما کمک می‌ کند تا فضاهای بصری رو بسازیم که برای کاربران جالب باشد. به این شکل به ما در هدایت کاربران در طول سفرشون به دور وب سایت ما کمک می کند. وقتی به این صورت از آن استفاده کنید، یک اولویت نمایش خوب بصری خواهید داشت که می‌ تواند کمکتان کند تا آن ناحیه که می‌ خواهید مورد توجه قرار بگیرد را برجسته کنید. هم‌ چنین در ایجاد یک اولویت نمایش و ساختار بصری قوی، شما باید تاکید درستی بر فضاها داشته باشید و نشان دهید چرا آن‌ ها مهم هستند.

وقتی که به درستی از آن استفاده کنید، یک اولویت نمایش ترو تمیز به ما کمک می‌ کند تا یک الگوی تعاملی مناسب برای سفر کاربرهای خود ایجاد کنیم. همین‌ طور می‌ تواند به کاربرها کمک کند تا بتوانند به درستی تصمیم بگیرند و بفهمند چگونه با وب سایت‌ مان تعامل داشته باشند.

ابزارهایی برای ایجاد اولویت نمایش

ابزارها و تکنیک های بسیار زیاد و متفاوتی در دسترس هستند که می‌ توانید با آن‌ها یک اولویت نمایش خوب بصری برای وب سایت خود بسازید:

  • استفاده از رنگ
  • استفاده از کنتراست
  • استفاده از سایز
  • استفاده از تراز
  • استفاده از تکرار
  • استفاده از مجاورت
  • استفاده از فضای خالی

 

نویسنده مطلب
علی پامناری

دیدگاه کاربران

این وب سایت متعلق است به آذین وب (طراحی سایت در اصفهان) و تمامی حقوق آن محفوظ است.

طـبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هرگونه کپی برداری از قالب پیگرد قانونی دارد.