معرفی Meta تگها و کاربرد آن

تگ های Meta بسیار فراوانند که ما در اینجا فقط به معرفی چند تا از اون ها که پرکاربرد هستند و شما به اون ها نیاز دارید می پردازیم :

● جایگاه تگ Meta :  تو درس قبلی یه اشاره به جایگاه تگ های Meta کردم . اگه درس ها رو دنبال کرده باشید من گفتم که تگ های Meta در بین تگهای Head قرار میگیرند. به شکل زیر :

<head>
<Meta — >
<Meta — >
<Meta — >
<title>عنوان صفحه</title>
</head>

همونطور که در بالا می بینید تگهای Meta بعد از تگو قبل از تگاومدن .اگر چند تا تگ Meta به کار ببرید همشون در سطرهای زیر هم و در بین تگ های Head قرار میگیرن …

:: انواع تگ های Meta : در اینجا من به سه نوع از تگ های Meta که بیشترین کاربرد رو دارن اشاره میکنم :

bullet1 معرفی تگهای Meta و کاربرد آن تگ متای توصیفی (Description meta Tags) :

در این گونه تگ های Meta شما در مورد صفحه ی وب ، وبلاگ و یا سایتتون توصیفی رو قرار میدین . شاید بپرسید که این به چه دردی می خوره ؟ خوب باید بگم که موتور های جستجوگر نظیر Google و Yahoo به این تگ اهمیت میدن . یعنی هنگام جستجو کردن ، توصیف درون این تگ رو دریافت می کنن و در صورت مربوط بودن به کلمه ی جستجو شده اون صفحه رو در نتایج جستجو قرار میدن . این تگ و توصیفی که در اون می نویسید می تونه در افزایش آمار بازدیدتون خیلی مؤثر باشه . فقط باید توجه داشته باشید که توصیف بیش از حد در این تگ هیچ تاثیری در بالاتر بردن کارایی اون نداره . سعی کنید یه توصیف کوتاه و دقیق راجع به صفحه رو در اون بگذارید . این تگ به شکل زیره :

<META NAME=”Description” CONTENT=”توصیفی در مورد صفحه “>

این تگ که کاربردی شبیه به تگ قبلی داره برای اینه که شما در اون کلمات کلیدی مربوط به صفحه ی وب خودتون رو وارد کنید . این تگ هم به شناسایی موضوع صفحه توسط موتورهای جستجوگر کمک می کنه . در این تگ باید از کلیدی ترین واژه های مرتبط با موضوع صفحه استفاده بشه . مثلا اگر وبلاگ یا سایت شما در مورد دانلود برنامه هست می تونید از واژه هایی مثل ” دانلود ، دانلود برنامه های روز ، دانلود برنامه به همراه کرک و …” استفاده کنید . یا اگه در مورد موزیک مطلب می نویسید می تونید از کلمات ” دانلود موزیک ، آهنگ و موسیقی ، جدیدترین آلبوم ها و …” استفاده کنید . این تگ هم به صورت زیره :

<meta name=”Keywords” content=”واژه ها و کلمات کلیدی ” />

این تگ ها از پرکاربرد ترین تگ های Meta هستند . اهمیت این تگ ها برای سایت های فارسی و کلا جاهایی که متن فارسی درون صفحه وجود داره خیلی زیاده . چون این تگ های متا به مرورگر می فهمونن که این یک صفحه به زبان فارسی هست و مرورگر اونو درست نمایش میده . شاید بعضی جاها دیده باشید که متن های فارسی به صورت خرچنگ قورباغه نمایش داده میشن . دلیلش اینه که از این تگهای متا در صفحه استفاده نشده . دو تا از این تگ های مهم به شکل زیرن :

<meta http-equiv=”Content-Language” content=”fa” />
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />

اولی برای اینه که مرور گر زبان صفحه رو فارسی تشخیص بده . البته این تگ برای زبانهای مختلف کاربرد داره و من اینجا فقط فارسیشو گذاشتم . دومی هم نوع نمایش متون رو تعیین می کنه که اینجا به صورت UTF-8 هست که برای زبان فارسی مناسب ترینه . این تگهای متا که من معرفی کردم مهمترین و پرکاربردترین اونها بودن . تعداد تگ های متا زیادن که من فعلا به معرفی همین ها بسنده کردم .

حالا در آخر یه شکل از کد یه صفحه ی Html رو که این تگ های متا توش به کار رفته در زیر میارم تا با جایگاه و نحوه ی قرار گرفتن تگهای متا در کدهای یک صفحه بیشتر آشنا بشید . تگ های متا در یک صفحه ی Html فارسی به شکل زیر قرار میگیرن :

<meta http-equiv=”Content-Language” content=”fa” />
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />
<meta name=”Description” content=”توصیفی در مورد صفحه ” />
<meta name=”Keywords” content=”واژه ها و کلمات کلیدی ” />
عنوان صفحه
قسمتی که نمایش داده می شود

ترتیب قرار گرفتنشون زیاد مهم نیست .

نویسنده مطلب
علی پامناری

دیدگاه کاربران

این وب سایت متعلق است به آذین وب (طراحی سایت در اصفهان) و تمامی حقوق آن محفوظ است.

طـبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هرگونه کپی برداری از قالب پیگرد قانونی دارد.