معرفی چند سرویس ابری کاربردی برای طراحان وب

در حالی که فناوری سرویس های ابری یا کلود ( cloud ) چند سالی است که سر زبان ها افتاده و حسابی هم بازار استفاده از آنها داغ شده است و هر کجای وب را که نگاه می کنید ، اثراتی از این نوع سرویس ها وجود دارد.

طراحان وب بخصوص تا حد زیادی با ظهور این سرویس های کاربردی برای طراحی و اصلاح ، تست و اشکال زدایی و مشارکت تیمی استفاده های فراوانی می کنند و به نوعی روند کار یک طراح و توسعه دهنده وب از طریق آنها بهبود پیدا کرده و سرعت فعالیت ها و جلو رفتن پروژه ها سریعتر شده است.

از اینرو سعی کرده ایم تا در این مطلب چند سرویس ابری یا کلود که هر طراح وب می تواند در کار طراحی خود به کار ببندد را معرفی کنیم که امیدوارم گزینه مورد نظر شما هم در بین آنها وجود داشته باشد!

1- Codeanywhere

پرطرفدارترین پلتفرم و سرویس تحت وب که نویدی برای تمام برنامه نویسان و توسعه دهندگان است. همه برنامه نویسان نیاز دارند تا سریع و بدون زحمت و بدون نصب هر چیزی و بدور از کامپیوتر و رایانه خود به کدها و هر قطعه از آن دسترسی داشته باشند و این فضا را می توان از طریق وب سایت Codeanywhere پر کرد.

این وب سایت به طور کامل از ویژگی های یک کلاینت FTP پشتیبانی کرده و با Dropbox ادغام شده است و بر روی کامپیوتر و گوشی های هوشمند به راحتی کار می کند. با ثبت نام در این وب سایت می توان از پشتیبانی کامل آن از زبان های مختلف برنامه نویسی و دسترسی به سرورها و وب سایت های مختلف از طریق اف تی پی برخوردار بود و دیگر نباید نگران مشکلات احتمالی کار برنامه نویسی بود و با این سرویس می توان حتی روی گوشی موبایل خود برنامه نویسی آنلاین و تحت وب مثل HTML, PHP, Javascript, CSS و XML را انجام داد.

Codeanywhere

2- Dropbox

مبادله و انتقال فایل ها بین همکاران و طراحان همیشه یکی از مشغله های این کار بوده است و مطمئنا با فعالیت و رشد روز افزون Dropbox این خلع پر شده و این سرویس پادشاه بلامنازع انتقال فایل شناخته می شود. این سرویس به کاربران 2 گیگابایت فضای ذخیره سازی برای شروع ارائه می کند و در قبال معرفی اشخاص دیگر می توان500 مگابایت و تا 16 گیگ فضای رایگان دریافت کرد.

دراپ باکس به یکی از آن دسته از برنامه های کاربردی تبدیل شده که هر فردی را به سمت خود جذب می نماید و ارزش این سرویس بیشتر در میان طراحان وب و افرادی که بر روی پروژه های تیمی همکاری دارند بیشتر است.

DropBox

3- GridFox

ایجاد طرح بندی و شبکه بندی به عنوان یکی از مهم ترین اصول در طراحی وب شمرده می شود و به همین دلیل اکثر طراحان از سیستم هایی مثل 960.gs یا Blueprint استفاده می کنند که روند طرح بندی و چیدمان عناصر در هنگام طراحی را بسیار سریع تر و راحتتر می کنند.

اما گهگاهی نیاز است تا طراح بر روی مرورگر خود این شبکه بندی را اجرا کند و افزونه GridFox به کمک آمده و بر روی مرورگر فایرفاکس امکان شبکه کردن صفحه را می دهد و بطوریکه تعداد ستون و سطر را به دلخواه تغییر داده و آن را ذخیره و در پوسته ها و طرح های دیگر استفاده نمود.

GridFox

4- Adobe Kuler

گذشته از تایپوگرافی ، پالت رنگ ها مسلما یکی از مهم ترین جنبه های طراحی وب سایت به حساب می آید و برنامه تحت وب Adobe Kuler نیز این امکان را فراهم کرده تا طراحان برای ایجاد پالت رنگ های خود از این سرویس استفاده کرده و طیف های رنگی مخصوص به خود را ایجاد کنند.

شما می توانید پالت رنگ ایجاد شده را بر روی دیگر محصوصلات ادوبی مثل InDesign, Illustrator یا Photoshop وارد کرده و استفاده کنید. همچنین می توانید عکس هاو تصاویری را به این برنامه اضافه کرده و پالت رنگی درون تصاویر را به خوبی پیدا کنید.

Kuler

5- Pixlr

برنامه و سرویس تحت وب Pixlr بسیار شبیه به اینترفیس فتوشاپ است و به عنوان یک ویرایشگر قوی برای تصاویر و عکس ها به صورت آنلاین شناخته می شود که در پنجره مرورگرتان می توانید عکس های مورد نظرتان را آپلود و مورد تغییر و ویرایش قرار دهید.از ویژگی های خوب پیکسلز پشتیبانی و امکان باز نمودن و ویرایش فایل های لایه باز فتوشاپ با پسوند PSD می باشد که به شما امکان ویرایش اینگونه فایل ها را به صورت آنلاین می دهد.

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این سایت نحوه خروجی گرفتن و ذخیره عکس‌های شما است و می توانید آن را مستقیم در دیگر فضاهای کلود همچون گوگل درایو نیز ذخیره کرده و یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

Pixlr

6- Evernote

نرم افزار و به نوعی اپلیکیشن آنلاین Evernote یک برنامه کاربردی برای نگهدای هر چیزی است که قابلیت فراموشی دارد ، یک دفترچه یادداشت الکترونیکی پیشرفته با امکانات فوق العاده برای ذخیره سازی و اشتراک گذاری یادداشت ها با دیگر دوستان یا کاربران. بزرگترین مزیت اورنوت امکان استفاده از آن در مرورگر و بالاخص دستگاهای همراه و گجت های مختلف و گوشی های هوشمند است و می توانید یک نسخه از آن را بر روی ویندوز ، لینوکس ، مکینتاش ، اندروید یا آی او اس و یا هر جای دیگری به راحتی نصب کرده و هر چیزی را که می خواهید روزی به دردتان بخورد را یادداشت و ذخیره کنید.

اگز قابلیت هایی مثل برچسب گذاری و اتصال به آدرس های وب و جستجوی بسیار قوی را هم به قابلیت های این نرم افزار اضافه کنید ، می بینید که این برنامه همه کار بوده و نیاز یک حرفه ای را به خوبی رفع خواهد کرد.

با استفاده از Evernote می توانید در هر لحظه از صفحات خود Screen shot تهیه کنید، صدا ضبط کنید و در آن ذخیره کنید، فایل های ویدئو، صوت و تصویر را به آن ضمیمه کنید و از ثبت و قابلیت Synchronicity نرم افزار استفاده کنید.

با اورنوت باعث می شوید تا دیگر به نوار بوک مارک مرورگر خود سر نزده و عملا آن را بلا استفاده ببینید و این برنامه یک راه خوب برای سازماندهی به همه کارهای شماست.

Evernote

4- Typetester

انتخاب فونت یک فرآیند حساس و بسیار ظریف در طراحی وب است و حتی کوچکترین تغییرات می تواند تاثیر بزرگی در نگاه کلی طراحی یک وب سایت داشته باشد. استفاده از فونت های زیبا در وب سایت یکی از اصول زیبایی وب سایت است. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که از چه فونتی استفاده می کنید. شما به عنوان یک طراح می بایست تمامی جوانب زیبایی را در نظر بگیرید، از انطباق فونت استفاده شده با طراحیتان گرفته تا کاربرپسند بودن آن.

وب سایت Typetester به کمک طراحان آمده و به عنوان ابزاری مبتنی بر وب برای مقایسه فونت های مختلف به طور همزمان کاربرد دارد و اینکه به طراح نمایش می دهد که کدام فونت برای طرح او بهتر از بقیه فونت ها است.

کاربران می توانند اندازه فونت ، خانواده فونت ها ، رنگ فونت و فاصله بین آنها را به خوبی اندازه گیری کرده و نتایج متفاوتی دریافت کنند و این وب سرویس کاملا رایگان است و به طور کامل در هر مرورگری اجرا می شود.

Typetester

5- GitHub

زمانی که دولوپرها به صورت سخت در حال کد زدن هستند ، GitHub به کمک طراحان وب آمده و به آنها اجازه مدیریت طراحی های بزرگ مثل CSS resets ، فرانت اند فریم ورک ها ، آیکون ها و هر چیز دیگری را می دهد. اگر شما می خواهید مراحل markup زدن را ساده تر کنید ، از گیت هاب حتما بهره ببرید.

به عنوان مثال پروژه Bootstrap که توسط Twitter توسعه داده شده و یا فریمورک ریسپانسیو Gridless و فریمورک Skeleton در گیت هاب توسعه داده شدند و میلیون ها وب دیزاینر از این ابزارها برای سریعتر شدن کار استفاده می کنند.

GitHub

6- Draftboard

اگر شما عضوی از یک تیم طراحی باشید ، باید بتوانید مقدار زمانی را به صورت دورکاری یا همان Remote کار کردید را به دست بیاورید و حتی اگر به  صورت فیس تو فیس طرف مقابل را نبینید.

ددر اصل Draftboard یک سرویس Cloud-base است که به صورت تیمی همگی می توانید روی چندین پروژه همزمان کار کنید و مهمتر از همه اینکه کارفرما می تواند اسکچ و Mockup هایی که زدید را نگاه کند و روی آنها نظر دهد تا تغییرات را روی تیم اعمال کند.

می توانید به راحتی توسط اینترفیسی که در اختیار شما قرار داده می شود هر فایلی را به صورت عکس یا متنی آپلود کنید و تمام پروژه هایتان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.

Draftboard

7- CSSDesk

در حالی که امروزه CSS تا حد بسیار زیادی به عنوان یک تکنیک همه گیر در طراحی وب محسوب شده و استفاده از فلش و فایل های تصویری سنگین را مرتفع کرده است ، اما همچنان تست و اشکال زدایی آن کمی وقت گیر و مشکل به نظر می آید. اما یکی از وب سایت های قدیمی در حیطه تست و ویرایش قطعه کدها ، وب سایت CSSDesk می باشد که یک ابزار کوچک و ساده و البته مفید برای ویرایش و تست کد HTML و CSS است.

CSSDesk

نویسنده مطلب
علی پامناری

دیدگاه کاربران

این وب سایت متعلق است به آذین وب (طراحی سایت در اصفهان) و تمامی حقوق آن محفوظ است.

طـبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هرگونه کپی برداری از قالب پیگرد قانونی دارد.