10 اشتباه مدیران سایت

1. استفاده‌ی نادرست از فونت

آیا شما سایتی را به یاد می آورید که از فونت های فانتزی و خوشنویسی استفاده کرده باشد که خواندن را بسیار مشکل کرده؟ نباید از اینگونه فونت ها در متن اصلی استفاده کرد وگرنه خواننده نمی تواند چیزی را بخواند. از فونت هایی استفاده کنید که خواندن آنها آسان باشد.

فونت در طراحی وب

اشتباه دیگر این است که برخی افراد از فونت های غیر استاندارد برای وب سایت هایشان استفاده می کنند. اگر خواننده‌ی آنها یک کاربر معمولی باشد که فونت های زیادی روی سیستمش نصب نکرده ، آنها عصبانی می شوند و می گویند:”چرا اندازه‌ی فونت در این سایت این قدر کوچک است؟” من زمانی می‌خواستم با استفاده از فونت های غیر استاندارد خوانایی وبسایتم را افزایش بدهم. اما نتیجه‌ی عکس داد. متاسفانه مردم از وبسایت من شاکی بودند.
فقط از فونت های ساده استفاده کنید. فونت هایی که هر کسی در کامپیوترش دارد.

 

2. بدون عکس و فقط متن

باور کنید مردم خسته می شوند اگر فقط متن ببینند و آنها به محض اینکه از خواندن اقیانوس کلمات مطالب شما خسته بشوند ، وبسایت‌تان را ترک می‌کنند. اینجا اینترنت است، نه یک کتاب شخصی! اگر شما ایده‌ای برای اینکه چه عکسی به پست‌تان اضافه کنید ندارید ، فقط عکسی را اضافه کنید که با عنوان‌تان مرتبط باشد. هیچ وقت متن اصلی‌تان را بدون تصویر رها نکنید.

تصویر در طراحی

3. بدون پاراگراف در یک مقاله‌ی طولانی

حتی اگر تعدادی تصویر به مقاله تان اضافه کردید ، به یاد داشته باشید که حتما متن را پاراگراف بندی کرده و تعدادی از جملات را از هم جدا کنید. تصور کنید شما مقاله ای را می خوانید که بیش از 500 کلمه است و هیچ پاراگرافی هم ندارد. صفحه‌ی جلوتان یک از کلمات سیاه شده! آیا اینکار درست است؟ با ایجاد تعدادی پاراگراف ، مردم ، خواندن مقاله‌ی شما را راحت تر می بینند.

پاراگراف در وب

4. فونت بسیار ریز

آیا شما تا به حال به وب سایتی برخورد کرده اید که برای خواندن نوشته های آن مجبور به زوم کردن توسط مرورگر وب خود باشید؟ این در طراحی وب یک نقص بزرگ و بسیار بد است. سایز نوشته تان را حداقل 12pt قرار دهید تا مطمئن باشید ، کلمات قابل خواندن هستند. در غیر این صورت مردم برای خواندن مطالب شما ، نیاز به استفاده از یک ذره‌بین بزرگ دارند!

فلش سنگین در طراحی وب

5. استفاده از فلش های و تصاویر گرافیکی سنگین

تقریباً هر استفاده‌ای از فلش به دلیل امکانات خوبی که در این پلتفرم وجود دارد ، مقدار درک تصویری (انتقال پیام تنها با تصویر) را در طراحی وب بالا می برد. اما متاسفانه استفاده از فلش در اکثر موارد وب سایت‌تان را کندتر می‌کند و همین امر ، شانس بیشتری به کاربران‌تان می دهد تا به سرعت وب‌سایت را ترک کنند. بنابراین از فلش کمتر استفاده کنید. توجه داشته باشید با استفاده از HTML5 و CSS3 که این روزها توسط رنج وسیعی از مرورگر وب در دستگاه های مختلف مانند گوشی موبایل ، تبلت و … می‌توانید به همان مقدار که در فلش امکان ایجاد تصاویر خارق‌العاده و متحرک وجود دارد در صفحات وب با استفاده از کدهای HTML5 ، CSS3 و اسکریپت‌های مختلف جاوا اسکریپت تصاویر گرافیکی پویا بسازید.

فلش سنگین

6. متن اصلی با پس زمینه‌ی رنگارنگ

بساری از وب سایت‌های خوب از پس زمینه ای با رنگ ساده (معمولا تک رنگ) استفاده می کنند تا متن هایشان بیشتر قابل خواندن باشد. اگر شما از پس زمینه‌ی رنگارنگ استفاده می کنید تا وبسایتتان زیباتر باشد ، کاملا در اشتباه‌اید. این کار فقط مردم را از خواندن پست شما خسته می‌کند. چون رنگ متن اصلی با پس زمینه مخلوط می شود. از پس زمینه‌ی ساده استفاده کنید و تصاویر را جایی بگذارید که در آنجا متنی ندارید.

رنگ پس زمینه صحیح در طراحی

7. تبلیغات فراوان

این مورد را خیلی از ما تجربه کرده ایم. وبسایت هایی که از بالا تا پایینشان تبلیغات گروه های دوست یابی ، مستندهای دهنمکی ، فیلم های . . . و چی چی پی ان است! من مطمئنم که شما به محض اینکه کارتان با این وب سایت تمام شد آن را می‌بندید و یا بدتر از آن ، همان ابتدا روی × کلیک می کنید و به وب سایت دیگری می‌روید. هیچ وقت تبلیغات را بر محتوا اولویت ندهید. وب سایت های خوب همیشه تبلیغات را در جایی مناسب قرار می دهند که متن اصلی را آزار ندهد. در این باره در نوشته تبلیغات زیاد در بالای سایت باعث کاهش رتبه در گوگل می‌شود نیز و معایب آن برای رتبه سایت در موتورهای جستجوگر می‌توانید اطلاعات بیشتری بدست آورید.

تبلیغات طراحی وب

8. پاپ آپ های ناخواسته

من همیشه از وب سایت هایی که پاپ آپ های غیر قابل توقف دارند بدم می آید. این واقعاً من را آزار می دهد. من می خواهم اطلاعات را نگاه کنم اما پاپ آپ ها دخالت می کنند و زمان من را تلف می کنند. پس شما نیز در زمان طراحی وب به این نکته توجه داشته باشید که پنجره باز شونده ( Pop up ) می‌تواند تاثیر منفی بزرگی در جذب مشتری‌های ثابت برای سایت شما داشته باشد.

پنجره پاپ آپ

9. محتوا و مقالات بسیار طولانی

شما را نمی دانم اما اکثر کاربران اینترنتی از مقالات طولانی خوششان نمی‌آید. اینگونه مقالات ، زمان بیشتری از شما برای نوشتن آن می‌گیرد و مردم نیز از خواندن ان خسته می شوند. مقالات و نوشته های سایت شما حداکثر 1000 کلمه باشند و به همراه تعدادی عکس تا آن را جذاب‌تر از یک متن ساده کند. همچنین کلمات را ساده و قابل فهم کنید. باور کنید بسیاری از مردم مقالات طولانی را دوست ندارند. البته در بعضی از مواقع برای موضوع های تخصصی نیاز به استفاده از کلمات بیشتری است که پیشنهاد می‌کنم مقاله خود را به چند بخش تبدیل کنید و هر یک از آن‌ها را به صورت جداگانه یا صفحه بندی شده انتشار دهید.

مقالات طولانی در وب

10. لینک ها دیده نمی شوند

مطمئن شوید که رنگ لینک های شما از رنگ متن اصلی متمایز است. این به خواننده کمک می کند تا لینک ها را از متن عادی تشخیص دهد و همچنین دوباره همان لینک را ناخواسته نبینند.

لینک مشخص در صفحات وب

با رعایت این 10 نکته از این به بعد به عنوان یک طراح وب کارهای خیلی استاندارد‌تر و کاربر پسندتری را می‌توانید برای مشتریان طراحی وب خود ایجاد کنید که این موضوع در آخر منجر به افزایش درآمد و موفقیت در این حرفه می‌شود. به نظر شما اشتباه‌های رایج دیگری که در طراحی وب امروزی زیاد انجام می‌شود کدام‌ها هستند. خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات این نوشته این موارد را با دیگر بازدید کنندگان سایت تورتک در میان بگذارید.

نویسنده مطلب
علی پامناری

دیدگاه کاربران

این وب سایت متعلق است به آذین وب (طراحی سایت در اصفهان) و تمامی حقوق آن محفوظ است.

طـبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هرگونه کپی برداری از قالب پیگرد قانونی دارد.